Nieuws

» 29-11-2015 Paris in de klas: hoe pak je het aan? Het ABC vroeg ons voor twee socratische gesprekken

» 28-11-2015 Brandweercommandant over training Stel een vraag: ‘Ik krijg zicht op verrassende perspectieven’

» 26-11-2015 Wat is hoop? Een filosofisch gesprek met leerlingen van begaafdheidsprofielscholen

» 19-11-2015 Onderwijs2032 bepleit persoonsvorming en burgerschap. Volgens ons is filosoferen daarin cruciaal

» 12-11-2015 Wil je als onderwijsprofessional filosoferen in je klas? Lees deze tips

» 14-09-2015 Cursisten en hun leervragen

» 08-09-2015 Fascinatie voor het Colosseum

» 07-09-2015 Bestuuur Stichting Leren Filosoferen start maatschap

» 02-09-2015 Filosoferen aan de keukentafel: 2e druk eindelijk verkrijgbaar

» 05-08-2015 Karel van der Leeuw 1940-2015

» 18-02-2015 Ger Groots Plato in tijden van Photoshop op longlist Socrates wisselbeker

» 17-02-2015 Boek Filosoferen aan de keukentafel voorziet in behoefte

» 19-10-2014 Samenwerking Vereniging Begaafdheidsprofielscholen (BPS) en BPS Academie 

» 18-06-2014 uit Spinoza, tijdschrift VFVO: de leeropbrengst bij socratische gespreksvoering

» 04-06-2014 28 mei 2014, De Kleine Reus: Dialoog over de meerwaarde van het onderwijs – een verslag

» 29-05-2014 Cultuur- en Onderwijsmarkt Plein C: effectief in bemiddeling

» 16-05-2014 Eindexamen filosofie HAVO-VWO 2014: reproduceren, niet filosoferen

» 08-04-2014 In Seizoener zoekt Hester IJsseling woorden om over onderwijs te spreken: Metaforen voor onderwijs

» 21-02-2014 Econoom en filosoof Amartya Sen: ‘Ik ben geen Moeder Theresa’

» 19-02-2014 Hester IJsseling over onderwijs: ‘Voorkom zeker weten’

» 18-02-2014 Augustus en oktober 2014: Denkvakanties in Portugal – reflectie, ontspanning en inspiratie

» 16-02-2014 Netwerkdag Centrum voor Kinderfilosofie Nederland in de Fundatie, Zwolle

» 15-02-2014 Gorinchem 24 mei 2014: Filosoferen aan de keukentafel op kinderconferentie voor (hoog)begaafde kinderen

» 14-02-2014 Boekhandel Laan 16 maart 2014 – Filosoferen over literatuur: Inferno van Dan Brown

» 13-02-2014 De Balie 31 maart 2014: Philipp Blom en Jabik Veenbaas over de betekenis van de Verlichting

» 23-12-2013 Filosoferen over kunst: inspiratiemiddag Amsterdam Art Center 15 februari 2014

» 23-12-2013 Filosofische wandeling Zorggroep Almere: ‘verhelderend’

» 23-12-2013 Boekverslag Epictetus, Encheiridion

» 20-12-2013 Voordracht Karel van der Leeuw – Philosophical dialogue and the search for truth

» 18-12-2013 Lezen: twee nieuwe boeken van Ger Groot

» 10-11-2013 Schoolleiders combineren scenariodenken en socratische metthode

» 01-11-2013 Oprichting Raad van Advies SLF

» 30-10-2013 Zondag 27 oktober 2013: Socratisch Café in Grieks restaurant Ola Kala

» 28-08-2013 Verslag ICPIC Conferentie over filosoferen met kinderen in Kaapstad

» 23-06-2013 1e Socratisch Café: op zoek naar de waarheid

» 25-05-2013 Verslag bijeenkomst over zingeving en waardencommunicatie met minister Bussemaker

» 28-03-2013 GTP: eerste training Queen’s College Zuid-Afrika groot succes

» 11-02-2013 Een deelnemer over de cursus Leren filosoferen: ‘Sprong in het diepe werd eerste stap’

» 11-03-2013 Cursussen Leren filosoferen groot succes

» 08-02-2013 SLF opgenomen in Centraal Register Kort Beroepsonderwijs

» 01-02-2013 Artikel Tijdschrift voor Coaching: Pubers denken over de toekomst

» 11-11-2012 Radio-interview voorzitter SLF

» 30-10-2012 Inspiratiemiddag Van Abbemuseum: Filosoferen over kunst

» 10-09-2012 Open cursus Leren filosoferen

» 08-09-2012 Nieuw: Filosoferen over kunst

» 12-05-2011 Aan de slag: Raad van Toezicht


Global Thinking Project

Juist voor jonge mensen is denken over de toekomst eerder noodzakelijk dan wenselijk. Onze individuele toekomst is nauw verweven met onze gezamenlijke toekomst, zoals ook onze individuele acties van invloed zijn op onze gehele planeet. Om jongeren te inspireren de juiste keuzes te maken en op een positieve manier bij te dragen aan onze gezamenlijke toekomst, is het van groot belang dat jongeren leren zien wat de mogelijke paden zijn, leren hun mening te formuleren over wat het wenselijke pad is en wat hierin eigen mogelijkheden zijn. Het Global Thinking Project voorziet hierin.

Het Global Thinking Project is een project om leerlingen uit verschillende delen van de wereld in contact met elkaar te brengen en samen te laten nadenken over hun toekomst aan de hand van een door henzelf gekozen thema, een maatschappelijk vraagstuk dat de grenzen van de landen overschrijdt.

» Global Thinking Project

Juist voor jonge mensen is denken over de toekomst eerder noodzakelijk dan wenselijk.

Onze individuele toekomst is nauw verweven met onze gezamenlijke toekomst, zoals ook

onze individuele acties van invloed zijn op onze gehele planeet. Om jongeren te

inspireren de juiste keuzes te maken en op een positieve manier bij te dragen aan onze

gezamenlijke toekomst, is het van groot belang dat jongeren leren zien wat de mogelijke

paden zijn, leren hun mening te formuleren over wat het wenselijke pad is en wat hierin

eigen mogelijkheden zijn. Het Global Thinking Project voorziet hierin. Daarmee volgt het

de aanbeveling van de VO-raad, die stelt dat internationalisering in het voortgezet

onderwijs meer aandacht verdient.

Projectuitleg

Het Global Thinking Project is een project om leerlingen uit verschillende delen van de

wereld in contact met elkaar te brengen en samen te laten nadenken over hun toekomst

aan de hand van een door henzelf gekozen thema, een maatschappelijk vraagstuk dat de

grenzen van de landen overschrijdt.